*Denna sida innehåller reklam för egen verksamhet.
Brinner du också för allas rätt till läslust?
Här får får vi läsa mer om när en härlig samling läsnördar berättar om hur de på olika sätt arbetar läsfrämjande!
Då vill jag verkligen rekommendera boken ”Läslust åt alla” som är en bok fylld med stora och små läsfrämjande och läspeppande tips för både skola, bibliotek och hem som är utgiven avHegas bokförlag.
Boken ”Läslust åt alla”är en lättläst och överskådlig metodhandbok fylld med en massa tips från olika läsfrämjare runt om i Sverige.
Här får vi ta del av när olika lärare och bibliotekarier delar med sig av sina bästa tips på olika projekt och metoder för att uppmuntra och öka läslusten hos barn och unga.
Först ut finns ett avsnitt där olika lärare som specialläraren Helen Larsson som har kontot @mitt_digiloga_klassrumdelar med sig av olika tips på hur man skapar ett dialogt klassrum med QR-koder, läsplattor, appar och böcker. Utan att byta ut det analoga mot det digitala, utan tar istället det bästa av båda i en genomtänkt mix.
Vi får även läsa om olika läsfrämjande läsprojekt och vad man bör tänka på. Där några är framtagna och skapade av försteläraren Christine Herre på Stallarholsskolan i Strängnäs.
Även bibliotekarien Carina Norderang tillsammans med specialpedagogen Irene Rodebjer på Gråbokskolan från Gotland har tagit fram läsprojektet ”Läsmedaljen” med inspiration från Akademibokhandelns Läsborgarmärke.
Härkan ni läsa mer om hur författaren Pär Sahlinbeskriver hur ett författarbesök kan gå till när han är med i klassrummet.
Här kan ni läsa mer om hur författaren Annika Widholm beskriver hur ett författarbesök kan gå till när hon är med i klassrummet.
Via sidan författarcentrum.se hittar du författare till skol- och biblioteksbesök, skrivarverkstäder, inspirations- och studiedagar, festivaler och andra litterärt evenemang.
Här kan du läsa mer om hur du kan boka författare och hur man bör förbereda sig inför ett författarbesök.
Det finns även ett avsnitt där olika bibliotekarier delar med sig av olika tips och tricks för att öka läslusten och läsglädjen hos barn och unga.
Som bibliotekarien Märta Linnros som vill öka läshastigheten och väcka läsglädjen bland barnen i Rinkeby, men även för att hitta eftermiddagsaktiviteter efter skolan med hjälp av projektet “Paired Reading”, projektet kommer Storbritannien.
Projektet ska kännas som vilken vanlig eftermiddagsaktivitet de ska vara som att gå på vilken idrotts- eller fritidsaktivitet som helst. Det ska inte kännas som läxläsning eller plugg.
I projektet ingår vuxna, ungdomar och barn.
Lyssna på presentationsfilmen ovan där bibliotekarien Märta Linnros berättar mer om projektet “Läslust i Rinkeby” har gått till väga.
Lästräffarna inleds med lässtimulerande aktiviteter i storgrupp. till exempel bokprat, högläsning, skrivande och skapande. Skapandet kan innebära allt från skrivverkstad till att göra framsidor till böcker.
Det här helt klart den bästa metodboken för dig som vill få inspiration att sparka igång ett eget läsprojekt!
Som bibliotikarie eller lärare finns det inget bättre än att lyckas göra läsovilligas elever – oavsett om hen är ovillig på grund av språkförbristning, lässvårigheter, ovana eller dåligt lässjälvförtroende – till en frivillig läsare.
Att hitta boken som blir den där stora aha-upplevelsen. Ju fler olika sorters böcker man kan erbjuda och ju fler verktyg man har i sin verktygslåda desto lättare är det att hitta Boken.
Via ett av mitt tema blogginlägg “Läsfrämjande bokaktiviteter för barn & ungdomar” kan ni ta del av massa olika läsfrämjande och läsinspirerande projekt med olika läs- och bokaktiviteter som olika lärare och bibliotekarier har skapat för att öka läslusten åt alla barn och unga.
Vid olika tillfällen har jag även skapat olika materialför att öka läslusten och synliggöra läskunskapen och språkutvecklingen.
Till exempel har jag skapat gratismaterialet “Vilken sagofigur är jag?” som är en underhållande och läsfrämjande övning där eleverna får tips på olika barnböcker som riktar sig till åldrarna 6 till 9 år.
Här får elever möjligheten att gissa på vilken av de 20 olika barnbokskaraktär som de tror de är som döljer sig bakom bokkaraktärens presentationen som ni lärare presenterar högt i klassen.
Tanken är att eleverna ska kunna ändra sin röst och volym efter vem som talar i texten. Om man vill kunna läsa högt med inlevelse krävs det att man vågar utmana sig själv och känna till sina olika ”röster”. Att träna på både högläsning och att läsa med inlevelse med användning av olika röster är viktigt för många elever. Genom att använda lärröster får eleverna öva sig på att läsa på olika sätt, med olika röster. om man har ett uppdragskort med en läsröst är det ofta lättare för eleverna att utmana sig själva.
Denna läsfrämjande aktivitet kallad”Hitta en bok om…” ger eleverna möjlighet att utforska olika genrer av fack- och skönlitteratur samt specifika böcker med hjälp av biljetterna ”Hitta en bok om”.
Aktiviteten är riktad till elever från årskurs 3 till 6 och består av fem sidor med totalt 40 biljetter. Syftet är att uppmuntra eleverna att utforska biblioteket på ett roligt och motiverande sätt och hitta nya böcker att läsa.
Materialet går att ladda ner via min butik på Skolmagi.
Här kan du ta del av 100 olka bok- och läsaktiviteter som man kan göra under barnboksveckan, internationella läsdagen, barnboksdagen, världsbokveckan och läslovet.
Häftet innehåller sammanlagt åtta sidor med 100 olika tips, med tillhörande länk till de tips jag delar med mig av.
Materialet går att ladda ner via min butik påSkolmagi.