Läslust åt alla – Tips och tricks från läsfrämjare i skolan och på biblioteket!

*Denna sida innehåller reklam för egen verksamhet.

Brinner du också för allas rätt till läslust?

Provläs boken genom att klicka på bokbilden.

Här får får vi läsa mer om när en härlig samling läsnördar berättar om hur de på olika sätt arbetar läsfrämjande!

Då vill jag verkligen rekommendera boken ”Läslust åt alla” som är en bok fylld med stora och små läsfrämjande och läspeppande tips för både skola, bibliotek och hem som är utgiven av Hegas bokförlag.

Boken ”Läslust åt alla” är en lättläst och överskådlig metodhandbok fylld med en massa tips från olika läsfrämjare runt om i Sverige.

 

Här får vi ta del av när olika lärare och bibliotekarier delar med sig av sina bästa tips på olika projekt och metoder för att uppmuntra och öka läslusten hos barn och unga. 

Först ut finns ett avsnitt där olika lärare som specialläraren Helen Larsson som har kontot @mitt_digiloga_klassrum delar med sig av olika tips på hur man skapar ett dialogt klassrum med QR-koder, läsplattor, appar och böcker. Utan att byta ut det analoga mot det digitala, utan tar istället det bästa av båda i en genomtänkt mix.

 

Här kan ni läsa mer om hur Helen arbetar med de digitala och analoga i klassrummet.

Helen Larsson skapare av kontot @mitt_digiloga_klassrum

Vi får även läsa om olika läsfrämjande läsprojekt och vad man bör tänka på. Där några är framtagna och skapade av försteläraren Christine Herre på Stallarholsskolan i Strängnäs. 

Här kan ni läsa om läsprojektet ”Våga byta genre och författare” som även vann Hegas stipendium 2020. Samt läsprojetet ”LäsVIKTigt” där barnen får läsa ett ton böcker. 

Även bibliotekarien Carina Norderang tillsammans med specialpedagogen Irene Rodebjer på Gråbokskolan från Gotland har tagit fram läsprojektet Läsmedaljen” med inspiration från Akademibokhandelns Läsborgarmärke.   

 

Här kan du läsa mer om lösprojektet Läsmedalj.

Läs mer om andra läsfrämjande läsprojekt via mitt tidigare blogginlägg ”Olika läsfrämjande läsprojekt”.

Här träffar jag författaren Johan Anderblad på Salems bibliotek 2023

Här finns även ett avsnitt där åtta författare delar med sig om sina bäst knep för att lyckas fixa ett minnesvärt författarbesök. 

 

De är författare som tidigare läsambassadören Johan Anderblad, och författare som Annika Widholm, Anna Hansson, Pär Sahlin och Camilla Linde samt flera andra författare som även tipsar om olika lättlästa barn- och ungdomsböcker som de givit ut via Hegas förlag.

Här träffar jag författaren Pär Sahlin under bokmässan 2022.

Här kan ni läsa mer om hur författaren Pär Sahlin beskriver hur ett författarbesök kan gå till när han är med i klassrummet.

Här kan ni läsa mer om hur författaren Annika Widholm beskriver hur ett författarbesök kan gå till när hon är med i klassrummet.

Via sidan författarcentrum.se hittar du författare till skol- och biblioteksbesök, skrivarverkstäder, inspirations- och studiedagar, festivaler och andra litterärt evenemang.

Här kan du läsa mer om hur du kan boka författare och hur man bör förbereda sig inför ett författarbesök.

Det finns även ett avsnitt där olika bibliotekarier delar med sig av olika tips och tricks för att öka läslusten och läsglädjen hos barn och unga.

 

Som bibliotekarien Märta Linnros som vill öka läshastigheten och väcka läsglädjen bland barnen i Rinkeby, men även för att hitta eftermiddagsaktiviteter efter skolan med hjälp av projektet “Paired Reading”, projektet kommer Storbritannien. 

Projektet ska kännas som vilken vanlig eftermiddagsaktivitet de ska vara som att gå på vilken idrotts- eller fritidsaktivitet som helst. Det ska inte kännas som läxläsning eller plugg.

I projektet ingår vuxna, ungdomar och barn. 

 

Lyssna på presentationsfilmen ovan där bibliotekarien Märta Linnros berättar mer om projektet “Läslust i Rinkeby” har gått till väga.

Lästräffarna inleds med lässtimulerande aktiviteter i storgrupp. till exempel bokprat, högläsning, skrivande och skapande. Skapandet kan innebära allt från skrivverkstad till att göra framsidor till böcker.

Här kan ni läsa mer om projektet “Läslust i Rinkeby”.

 

Här kan ni läsa mer om hur projektet “Paired Reading”.

Det här helt klart den bästa metodboken för dig som vill få inspiration att sparka igång ett eget läsprojekt!

Som bibliotikarie eller lärare finns det inget bättre än att lyckas göra läsovilligas elever – oavsett om hen är ovillig på grund av språkförbristning, lässvårigheter, ovana eller dåligt lässjälvförtroende – till en frivillig läsare.

 

Att hitta boken som blir den där stora aha-upplevelsen. Ju fler olika sorters böcker man kan erbjuda och ju fler verktyg man har i sin verktygslåda desto lättare är det att hitta Boken.

Via ett av mitt tema blogginlägg “Läsfrämjande bokaktiviteter för barn & ungdomar” kan ni ta del av massa olika läsfrämjande och läsinspirerande projekt med olika läs- och bokaktiviteter som olika lärare och bibliotekarier har skapat för att öka läslusten åt alla barn och unga.

Vid olika tillfällen har jag även skapat olika material för att öka läslusten och synliggöra läskunskapen och språkutvecklingen. 

 

Dessa finns att ladda ner via min butik på Skolmagi.

Till exempel har jag skapat gratismaterialet Vilken sagofigur är jag?” som är en underhållande och läsfrämjande övning där eleverna får tips på olika barnböcker som riktar sig till åldrarna 6 till 9 år.

 

Här får elever möjligheten att gissa på vilken av de 20 olika barnbokskaraktär som de tror de är som döljer sig bakom bokkaraktärens presentationen som ni lärare presenterar högt i klassen.

Efter att jag läst boken “Läslust åt alla” samt att jag visste att den 1 februari är det  “World Read Aloud Day”. Fick jag idén att få läsare att bli bättre högläsare med hjälp av “aktivitetskort med olika läsröster”.

 

Tanken är att eleverna ska kunna ändra sin röst och volym efter vem som talar i texten. Om man vill kunna läsa högt med inlevelse krävs det att man vågar utmana sig själv och känna till sina olika ”röster”. Att träna på både högläsning och att läsa med inlevelse med användning av olika röster är viktigt för många elever. Genom att använda lärröster får eleverna öva sig på att läsa på olika sätt, med olika röster. om man har  ett uppdragskort med en läsröst är det ofta lättare för eleverna att utmana sig själva.

Jag har skapat 30 olika aktivitetskort med olika läsröster som finns att ladda ner både på Svenska och Engelska via min butik på Skolmagi.

Denna läsfrämjande aktivitet kallad ”Hitta en bok om…” ger eleverna möjlighet att utforska olika genrer av fack- och skönlitteratur samt specifika böcker med hjälp av biljetterna ”Hitta en bok om”.

 

Aktiviteten är riktad till elever från årskurs 3 till 6 och består av fem sidor med totalt 40 biljetter. Syftet är att uppmuntra eleverna att utforska biblioteket på ett roligt och motiverande sätt och hitta nya böcker att läsa.

Materialet går att ladda ner via min butik på Skolmagi.

Här kan du ta del av 100 olka bok- och läsaktiviteter som man kan göra under barnboksveckan, internationella läsdagen, barnboksdagen, världsbokveckan och läslovet.

 

Häftet innehåller sammanlagt åtta sidor med 100 olika tips, med tillhörande länk till de tips jag delar med mig av.

 

Materialet går att ladda ner via min butik på Skolmagi.

 

 

Boktitel: “Läslust åt alla – Tips och tricks från läsfrämjare i skolan och på bibliotek.”

 

Författare: Sanna Åkesson

 

Kategori: Metodhandbok, handbok läsprojekt,  läsfrämjande projekt, läsmetoder, barnlitteraturvetenskap, pedagogik

 

Provläs boken

 

ISBN: 9789180084444

 

Utgiven av: Hegas bokförlag

 

Ta del av boken via: Hegas bokförlag, Adlibris, Bokus, Bokfynd

Dela gärna detta inlägg:

Lämna ett svar