* Inlägget innehåller reklam i samarbete med Hegas förlag.
VILL DU ANVÄNDA ETT PEDAGOGISKT OCH LEKFULLT VERKTYG FÖR ATT FRÄMJA SJÄLVSÄKRA LÄSARE OCH LYFTA BARNENS LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING TILL NYA HÖJDER?
Upptäck ”Mus, hus, bus” – en fantastisk färgrik kortlek som fungerar som ett pedagogiskt verktyg för barn i åldern 6 till 9 år!
Med denna engagerande och lekfulla resurs får barnen chansen att utforska det spännande sambandet mellan bokstäver och ljud. Kortleken är designad för att stötta elever i årskurs F till 3 i deras avkodning av grafem, en grundläggande färdighet för att knäcka läskoden och frigöra deras läslust.
En viktig pusselbit i den tidiga läs- och skrivutvecklingen är insikten att ord är sammanställningar av enskilda språkljud.
I den tidiga läs- och skrivutvecklingen är en grundläggande insikt avgörande: ord är uppbyggda av enskilda språkljud. Denna förståelse, känd som fonetisk medvetenhet, är en nyckelkomponent för att bemästra läskoden och därmed stödja elevers läs- och skrivförmåga.
Genom att använda kortleken ”Mus, hus, bus– Öva fonemisk medvetenhet”,som ingår i MeraHegas sortimentoch finns tillgänglig via Hegas förlag, får eleverna möjlighet att aktivt experimentera med ljud och bokstäver. De tränar sin fonetiska medvetenhet genom att skapa och avkoda både riktiga och nonsensord. Detta tillvägagångssätt är särskilt effektivt, eftersom nonsensord hjälper eleverna att särskilja ljud från betydelse – en viktig färdighet i den tidiga läsinlärningen.
Detta ger en mångsidig resurs för att erbjuda variation i undervisningen och anpassa övningarna efter elevernas individuella behov.
Här ser du hur 5-åriga Holly och 7-åriga Disel tränar på att ljuda med hjälp av kortleken ”Mus, hus, bus”.
En förbättring jag gärna skulle se är att kortleken även fanns i en version med enbart versaler, eftersom många yngre barn ofta har lättare att känna igen och läsa stora bokstäver än gemener.
Genom att integrera detta läsfrämjande materialet ”Mus, hus, bus” i din verksamhet skapar du en inspirerande och aktiv lärmiljö där barnen kan utveckla de grundläggande färdigheterna för läsning och skrivande. Jag uppmanar dig att utforska potentialen i denna metod och se hur den kan berika din undervisning och stödja dina elevers lärande.